Tantervi alternatívák:
Kép forrása: http://darientimes.hanewsmedia.com/wp-content/uploads/sites/31/2014/02/special-education.jpg
1)-EÁI-eltérő tantervű álalános iskola
- 1985.l.törvény:tantervi munka
-tantervfejlesztés:elsősorban tanári munkaközösségek
A nyelvi,irodalmi és kommunikációs anyanyelvtanítási program adaptációja:-NYIK-program-az értelmi fogyatékos tanulók kommunikációs képességeinek fejlesztése
Tantervi anyag blokkjai:a)szükségletek fejlesztése
b)képességek fejlesztése
c)a pozitív viselkedés kialakítása és megerősítése,a negatív viselkedés megelőzése,ill. korrekciója
d)én-kép fejlesztése
e)a világkép fejlesztése
Eredménye:a tanulól motiváltabbak a beszédtevékenységben,növekedett feladattudatuk és terhelhetőségük,viselkedésük kulturáltabb és segítőkészebb
2)-ÉKP-értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógiai program
-program gyermekképe-nem a deficitekből indul ki,hanem az egyéni fejlettségi szintből
-értékek közvetítése:személyiség,esztétikum,kogníció,gazdaság, életmód,világnézet,politika,erkölcs,szociális ill. vitális szférák
3)-Tevékenységrendszerekre épített iskolafejlesztő program(Jókai utcai Általános Iskola,1970-es évek):-gyakorlattípusok a tanulói tevékenységrendszerben
-alapkövetelmények:együttműködés
gyakorlás,növekvő önállóság
teljesítmény
-értékelési rendszer:a)statikus-szummatív értékelés
b)folyamatjellegű-diagnosztizáló értékelés
Az „örömiskola”mint korrektív célú integratív hatásrendszer:-koncepció:”Hagyjátok a gyermekkort megérni a gyermekekben!”
-örömiskola tantervi programjának fő jellemzői:a)egyéni képesség fejlesztéi terve
b)a tananyag integratív elrendezése
-az iskolakísérlet középső szakaszának néhány eredménye:a)speciális iskola feladata a fogyatékos gyermek nem kielégítően működő pszichés funkcióinak korrigálása
b)a fogyatékos tanulót önmagához viszonyító fejlesztési módszerektől a tanulás hatékonyabbá válik
c)terápiás-kompenzáló-korrektív jellegű előkészítő és alsó szakaszok szükségesek a speciális különiskolában
4)Komprehenzív iskola:-olyan iskolai működési mód,amely 12 éven át képes biztosítani az érdeklődési körének és jövőbeni elvárásainak megfelelő képzést anélkül,hogy el kelljen hagynia és egy másikkal felcserélnie azt az intézményt vagy tanulócsoportot,amelyben diákéletét megkezdte
Kép forrása: http://podmeadow.com/wp-content/uploads/2012/08/comprehensive.png
Forrás: Mesterházi Zs. (1998). A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. Budapest: ELTE
Készítő: Katona Ágnes
|