Mi is az az IKT és miért hatásos?
kép forrása: http://www.fovpi.hu/data/cms77515/ikt_internet.jpg
Az IKT Információs és Kommunikációs Technológiai eszközök összessége. Tehát ide tartozik minden olyan elektronikai eszköz, melynek feladata az információ átadása. Az oktatásban való felhasználásuk megkönnyítheti a tanagyag megértését, valamint a gyorsabb információfeldolgozást, így a tanulásban akadályozott gyermekek tanításánál különösen nagy előnyt jelent.
A figyelem felkeltése mellett fontos képessége az IKT eszközöknek a figyelem fenntartása, hiszen változatos feladatok szinte kimeríthetetlen tárházával rendelkeznek, valamint a verbálisan átadott tananyagot vizuális információkkal is kiegészíti, így növeli az érthetőséget. Általuk a gyermekek aktívabban tudják kivenni részüket az órai munkából, és például az interaktív tábla használata mozgásos tevékenységet is jelent, mely megszakítja a monotonná váló frontális módszert.
Néhány példa IKT eszközökre:
+ Projektor:
Kép forrása: http://ttko.hu/kbf/media/TANARTOVABBKEPZES/Powerpoint/Kepek/projektor.jpg
Számítógéppel összeköttetésben álló, a tananyag kivetítésére szolgáló eszköz, mely működéséhez szükséges egy erre kialakított vászon, vagy szabad falfelület.
A jobb minőségű projektorok képminősége felér egy számítógép vagy egy kiváló tv-monitoréval. Lehetőséget biztosítanak a szövegek mellett filmek, fotók, térképek stb. kivetítésére.
Előnye, hogy növeli az érthetőséget, érdekesebbé teheti a tanórát például a változatos vizuális információk átadása révén.
Hátránya, hogy kevésbé interaktív, és gyakran csak a frontális módszer megerősítőjeként van jelen.
+ Tanulói válaszadói rendszerek:
Kép forrása: http://smart.lsk.hu/edu/pictures/products/Response+LE/response_le_01.png
A tanári számítógéppel összeköttetésben lévő eszköz. Adóvevő egység segítségével rádiófrekvencián kommunikál a tanulói egységekkel. A használat során minden diák rendelkezik egy kézi egységgel, melynek segítségével a tanár számítógépéről érkező kérdésekre gombnyomással válaszolhat. Használható interaktív táblával együtt, de nélküle is.
Előnye, hogy általa minden tanulót be lehet vonni a munkába, ráadásul egy időben, s teljesítményük könnyen visszakövethető, az ellenőrzés pedig egyszerűbb a pedagógus számára, és például feleletválasztós feladatokból álló dolgozatok esetén a rendszer, önállóan végzi az ellenőrzést, időt spórolva a pedagógus számára.
+ Interaktív tábla:
Kép forrása: http://hirportal.sikerado.hu/images/kep/201103/interaktiv_tabla.jpg
Az interaktív tábla esetén a táblát és a számítógépet egy szoftver kapcsolja össze, s egy speciális toll teszi lehetővé, hogy a tábla érintésével a számítógép vezérelhetővé váljon.
A projektorral ellentétben nem csak az információ kivetítésére alkalmas, hanem (fejlesztő) feladatok és játékok futtatására is. A tanulók számára lehetővé teszi a játékos ismeretszerzést, a toll használata fejleszti a finommotoros képességeket, és megtöri a frontális oktatás monotonitását. A feladatok nehézségi szintje a pedagógus által variálható, így lehetővé teszi a megfelelő differenciálást, mely a tanulásban akadályozott gyermekek számára különösen fontos, főleg az integrált oktatásban.
+ Blog:
Internetes napló, mely igen népszerű a diákok körében. Alkalmas lehet egyéniés csoportos feladatok elkészítésére. Motivációs hatása jelentős, mivel elkészítésénél szerepet játszhat a társadalmi elvárásoknak való megfelelés igénye, hiszen nem csak a pedagógus, hanem bárki elolvashatja. A hozzászólások révén lehetőség van az ismeretek bővítésére, fejlődhet a kritikai érzék.
+ Online gondolattérképek
Kép forrása: http://ttktamop.elte.hu/online-tananyagok/tanulasi_tanitasi_technikak_a_foldrajztanitasban/images/1294cfa2.png
Egy központi fogalom köré épülő fogalomhálózat, mely hierarchikus szerkezettel rendelkezik. Az egyes fogalmak közti viszonyt is érzékeltetni lehet általuk nyilak segítségével, valamint képek hozzáadásával vizuálisabbá válhatnak. Kiválóan használhatók egy téma összefoglalásakor, hiszen éppen a kulcsfontosságú elemeket emelik ki. Az online térképek annyival jobbak az egyszerű, papír alapú gondolati térképeknél, hogy könnyebben szerkeszthetők, elírás esetén gyorsan javíthatók, és bármilyen képpel kiegészíthetők. A térelosztást automatikusan végzik, így nem kell aggódni, hogy bizonyos részletek nem férnek ki. A betűnagyság könnyedén változtatható, így a hierarchikus viszonyok jobban éreztethetők, és esetenként, például ha a tanulónak írási vagy olvasási nehézségei vannak, könnyebben érthető az online változat, mint a kézzel írt hagyományos térkép.
források:
Az IKT eszközök használata az SNI-sek fejlesztésében (projektismertető). Online:
http://moderniskola.hu/cikk/ikt-eszkozok-hasznalata-sni-sek-fejleszteseben
(hozzáférés időpontja: 2015.11.21.)
Az IKT eszközök alkalmazása az oktatásban (projektismertető). Online:
http://www.sulinet.hu/iktmuhely_2010/ikt_az_oktatasban.html
(hozzáférés időpontja: 2015.11.21.)
Készítő: Kurucz Ágnes
|